Luštěniny při kojení nevadí

Luštěniny při kojení nevadí

Během těhotenství jsou v jídelníčku různá omezení, která mohou po porodu zanechat v matkách otazníky. Jsou nějaká speciální doporučení co jíst a čemu se vyvarovat v období kojení? 

Článek připravil: Eliška Hrežová
Vydáno: 7. 5. 2018

Základní doporučení vychází ze zásad správného stravování, a i během kojení by matky měly jíst vyváženou a pestrou stravu. Pokud netrpíte vy ani vaše dítě žádnými potížemi, jako jsou například alergie, nesnášenlivosti či přecitlivělosti vůči některým typům potravin, není důvod ze svého jídelníčku nic vyřazovat. Výjimku mohou tvořit některé mořské plody a ryby kvůli vysokému obsahu rtuti. Mateřské mléko se tvoří zejména ze zásob, které se uložily během těhotenství. Vliv aktuálně přijímané stravy je někdy přeceňován, protože kvalita mléka zůstává velmi dobrá i po několika týdnech nedostatečného příjmu potravy. I když v našich podmínkách neprocházíme naštěstí žádným hladomorem, je dobré se zaměřit na příjem bílkovin, vápníku, železa a dalších vitaminů a minerálních látek. Mezi vhodné zdroje bílkovin nepatří pouze různé druhy masa, ale také luštěniny. Dále jsou luštěniny přirozeně bezlepkové, bohaté na vlákninu a vitaminy skupiny B. Minerální látky jako vápník, hořčík, zinek nebo draslík, jsou hůř využitelné vzhledem k vazbě na kyselinu listovou nebo šťavelovou. Dalším pozitivem ale může být nízký glykemický index.

Možná jste se už setkali s informací, že konzumace luštěnin může způsobovat nadýmání u kojených dětí. Luštěniny jsou zkrátka v podvědomí všech jako ty špatně stravitelné, jejich příprava vyžaduje několika hodinové namáčení, a je tudíž zdlouhavá. Pozitivní vliv na naše zdraví ale tyto zápory vysoce převažuje. Za nadměrnou tvorbu plynu ve střevech může rozklad nestravitelných složených sacharidů tzv. oligosacharidů střevními bakteriemi. Nicméně není vědecky podložen žádný mechanizmus toho, že by tento proces mohl nějak proniknout do mateřského mléka a trápit dítě. 

Už dávno není na trhu pouze trio čočka, fazole, hrách tak, jak je známe ze školních jídelen. Zajímavou obměnou může být červená čočka, kterou se snadno obohatí běžné polévky. Cizrna se používá obdobně jako hrách, ačkoli ji můžete znát například v podobě humusu (pomazánka z rozmixované cizrny). Fazole mungo jsou naklíčená semena vigny zlaté a mohou sloužit jako přídavek do salátů nebo hotových pokrmů.

Sacharidy způsobující nadýmání nejlépe eliminujete tím, že luštěniny před vařením na několik hodin (ideálně přes noc) namočíte a vodu před vařením vyměníte. Nebojte se také použít luštěniny z plechovky nebo konzervy, které jsou během několika minut připravené ke konzumaci. Luštěniny patří k základním pilířům jídelníčku, protože jsou z výživového hlediska velmi přínosné a navíc finančně výhodné. Každý z nás je individuální a některé potraviny mohou vyhovovat jednomu, ale druhému už ne. Zrovna luštěninám, kterým FAO (Food and Angriculture Organization of the United Nations) věnoval celý rok 2016 (International Year of Pulses) se vyplatí dát druhou šanci.

Shrnutí na závěr

  • Výživová doporučení pro kojící vycházejí ze zásad správné výživy
  • Mateřské mléko se tvoří zejména ze zásob z těhotenství.
  • Složení mléka je poměrně stabilní a vliv aktuální výživy je často přeceňován.
  • Pokud potraviny nezpůsobují matce a dítěti potíže, není nutné z jídelníčku nic vyřazovat.
  • Luštěniny jsou dobrým zdrojem bílkovin, vlákniny a vitaminů skupiny B.

Zdroje

DOSTÁLOVÁ, Jana a Pavel KADLEC. Potravinářské zbožíznalství: technologie potravin. Ostrava: Key Publishing, 2014. Monografie (Key Publishing). ISBN 978-80-7418-208-2.

Thursday Tip: Breastfeeding on Vegan Diet. La Leche League Canada [online]. Kanada: La Leche League, 2014 [cit. 2017-04-12]. Dostupné z: http://www.lllc.ca/thursday-tip-breastfeeding-vegan-diet

Is your breastmilk reflective of what you eat? La Leche League Canada [online]. Kanada: La Leche League, 2013 [cit. 2017-04-12]. Dostupné z: http://www.lllc.ca/your-breastmilk-reflective-what-you-eat

Healing Foods Pyramid. The University of Michigan Health System [online]. Michigan: The University of Michigan, 2009 [cit. 2017-04-12]. Dostupné z: http://www.med.umich.edu/umim/food-pyramid/legs.html

Nutrition Tips for Breastfeeding Mothers. University of California San Francisco [online]. San Francisco: University of California, 2017 [cit. 2017-04-12]. Dostupné z: https://www.ucsfbenioffchildrens.org/education/nutrition_tips_for_breastfeeding_mothers/

Obrázek

CSIRO. Pulses and legumes [online]. Duben 14, 2017 [cit. 2017-14-04]. Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 License. Dostupné z: http://www.scienceimage.csiro.au/image/3224