Dotazníky ASQ a ASQ-SE

Vyhodnocení dotazníků o vývoji dítěte

Během prvních 5 let dítěte zapojeného do studie TNG poskytují rodiče o jeho vývoji cenné informace vyplňováním dotazníků „Co všechno vaše dítě dokáže“ a „Emocionální a sociální vývoj vašeho dítěte“. Tyto dotazníky obsahují celosvětově používanou standardizovanou škálu otázek tzv. ASQ (The Ages and Stages Questionnaires) a ASQ-SE (The Ages and Stages Questionnaires-Social and Emotional Development) a slouží ke screeningu raného vývoje dětí. 

Které dovednosti se sledují

  • jemná motorika
  • hrubá motorika
  • komunikace
  • osobnostní vývoj
  • sociální vývoj
  • emoční vývoj
  • řešení problémů

Výsledky

Pro každé dítě je na základě odpovědí vypočteno určité skóre. Porovnáním těchto výsledků mezi sebou je stanovena norma. Do které skupiny dítě náleží je zaznačeno v tabulce černou tečkou. TNG děti se většinou ve srovnání umisťují velmi dobře. To je nejspíše dáno tím, že byly převážně zdravé a pocházely ze vzdělanějších rodin s dobrým zázemím.

Kde se dotazníky vzaly a proč jsou důležité

Dotazníky jsou navrženy jako nástroj pro včasné zachycení případného vývojového zpoždění u dětí. Jejich cílem je zjistit, zda dítě zvládá dovednosti odpovídající věku. Původně jsou vyvinuty v USA. Skupina dětí, se kterými jsou naše TNG děti porovnávány, čítá 15 138 jedinců z co nejširší vrstvy obyvatel. 


Často kladené dotazy

Co jsou to dotazníky ASQ a ASQ-SE a co jimi zjišťujeme?

Začněme dotazníky ASQ, ty jsou navrženy jako nástroj pro včasné zachycení případného vývojového zpoždění u dětí. Jejich cílem je zjistit, zda dítě zvládá dovednosti odpovídající věku. Pokud ano, dítě je dle výsledků „v normě“ a nemělo by potřebovat nějaké speciální zacházení či odbornou pomoc. Dotazníky ASQ-SE zjišťují sociální a emoční obtíže dítěte, tedy zda dítě nemá vyšší míru obtíží v této oblasti. Výsledky „v normě“ opět ukazují na běžný stav odpovídající věku dítěte. Více o dotaznících se můžete dozvědět na agesandstages.com.

Ukáže se ve výsledcích dotazníků také to, zda je dítě napřed nebo nadprůměrné?  

Dotazníky ASQ se soustředí výhradně na dolní hranici v hodnocení vývoje, tzn. zda dítě není v hodnocení ASQ „pod normou“. Dotazníky ASQ-SE se soustředí zase pouze na horní hranici v obtížích v sociální a emoční oblasti, tzn. zda dítě není v hodnocení ASQ-SE „nad normou“. I když bude dítě ve vývoji napřed, dotazníky ho vyhodnotí vždy jako „v normě“. Z toho důvodu jsme ještě doplnili konkrétní skóre, které dítě získalo. Dítě rozhodně může být v některých oblastech opravdu nadprůměrné, jen to neměří právě tyto dva typy dotazníků. 

Proč bylo/je „moje“ dítě v některých kategoriích pod normou? Mně přišlo v pořádku.

Dítě bylo označeno jako „pod normou“, pokud v některé oblasti a v určitém věku zvládalo méně dovedností z dotazníku než jeho vrstevníci. Neznamená to však nutně, že je něco v nepořádku. Je klidně možné, že dovednost, kterou v době vyplňování dotazníku ještě neovládalo, zvládlo třeba o týden později – nebo že bylo při vyplňování unavené, nemocné či jinak ovlivněné. Vývoj dětí probíhá skokově a dítě alespoň v jedné oblasti a v určitém období často dosáhne výsledku „pod normou“

Dítě jste nikdy neviděli, jak ho tedy můžete hodnotit?

Z tohoto důvodu vycházíme z nejspolehlivějšího zdroje informací o vývoji Vašeho dítěte – tedy od Vás, rodičů. Všechny dotazníky ASQ vyplňují rodiče na základě chování svých dětí. Výsledné skóre, které dítě v dotaznících získá, je následně porovnáváno se skóre jeho vrstevníků.

S jakou skupinou dětí je „moje“ dítě porovnáváno?

Vaše dítě je porovnáváno se skupinou 15 138 dětí z USA, kde byl tento dotazník původně vyvinut. Tato skupina zahrnuje děti z různorodého sociálního a rodinného prostředí, aby byly zastoupeny co nejširší vrstvy obyvatel.

Podle čeho jsou nastaveny hraniční hodnoty pro porovnávání?

Hraniční hodnoty pro „normu“ jsou pečlivě stanoveny pomocí statistické metody, která pomáhá vyvážit dvě důležité věci: zachytit co nejvíce dětí, které se skutečně vyvíjejí pomaleji, než bychom očekávali, a zároveň zařadit většinu typicky se vyvíjejících dětí do oblasti normálního vývoje.

Jsou výchylky z normy směrem nad i pod v některých oblastech dědičné?

Dědičnost skutečně hraje v raném vývoji určitou roli. Inteligence, vývoj řeči i rané pohybové schopnosti jsou ovlivněny geneticky, stejně jako některé vývojové poruchy, například ADHD nebo poruchy autistického spektra. Na raný vývoj však působí také celá řada dalších faktorů a okolností, které mohou genetické predispozice posílit, nebo naopak zmírnit.

Záleží na pohlaví dítěte? Popř. předčasně narozené, nemocné apod.?

Všechny děti ve studii TNG dostávají stejné dotazníky podle data narození a jejich vyhodnocení probíhá jednotným způsobem. Pokud se však například Vaše dítě narodilo tři týdny před stanoveným termínem porodu a jeho výsledky spadají do oblasti „pod normou“, může to být právě důsledkem jeho předčasného narození a výsledky je potřeba číst s ohledem na okolnosti a individuální charakteristiky Vašeho dítěte.

Má na výsledky vliv inteligence, typ výchovy, počet sourozenců, strava, sociální podmínky aj.?

Na výsledky má vliv celá řada faktorů. Kromě zmíněné genetiky hrají roli například sociální podmínky, vzdělání rodičů či způsob a množství interakce s dítětem – tedy jak často s ním dospělí nebo sourozenci mluví a zda se věnují činnostem, které dotazník hodnotí (např. prohlížení knížek, stavění z kostek, kreslení apod.). Své mohou sehrát i kulturní zvyklosti, například kdy se dítě učí samostatně jíst nebo oblékat.

Proč se výsledky neposkytovaly průběžně? Zpětně už s tím nic neudělám.

Ve studii TNG sledujeme přirozený vývoj každého dítěte, aniž bychom do něj zasahovali nebo se jej snažili ovlivnit. To je důvod, proč výsledky neposkytujeme průběžně. Pokud by vývoj Vašeho dítěte skutečně dlouhodobě vybočoval z normy, je velmi pravděpodobné, že byste si toho Vy nebo Váš pediatr všimli a bylo by Vám doporučeno podrobnější vyšetření či léčba.

Co jste zjistili souhrnně o dětech TNG? Vidíte nějaký negativní/pozitivní trend?

Zjistili jsme, že děti ve studii TNG v průměru dosahují lepších výsledků v jednotlivých vývojových oblastech měřených dotazníkem ASQ než skupina dětí, se kterou jsou porovnávány. To může být způsobeno tím, že děti ve studii TNG byly převážně zdravé a pocházely ze vzdělanějších a dobře situovaných rodin, ale i kulturními rozdíly mezi Českem a USA.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info